Van Magnetic tot Great Barrier Reef - Reisverslag uit Townsville, Australië van Dennie Zaad - WaarBenJij.nu Van Magnetic tot Great Barrier Reef - Reisverslag uit Townsville, Australië van Dennie Zaad - WaarBenJij.nu

Van Magnetic tot Great Barrier Reef

Door: Dennie en Sander

Blijf op de hoogte en volg Dennie

16 Oktober 2015 | Australië, Townsville

Collaroy en verder

Daar was die dan, de laatste nacht in het vertrouwde hostel in Collaroy , dit was ons begin plek , de plek waar we onze roes uitslaapten en onze eerste leuke en minder leuke momenten meemaakten.
Wij hadden net het gevoel een "thuis" te hebben gevonden, nou ja in ieder geval voelde het vertrouwd,

Om 10 uur moeten we uit onze kamer zijn riep een kamer genootje de avond voordat we daadwerkelijk moesten vertrekken naar een nieuw hostel.
Je voelde de gezonde spanning bij iedereen, hoe zou dat zijn in een ander hostel met weer andere mensen om je heen? dit was een van de vragen die door ons hoofd heen schoot.

Daar liepen we dan, met de veel te grote backpacks op de rug en de rugzakken op de buik, als een stel zwangere mannen en vrouwen vervolgde wij onze weg naar ons nieuwe thuishaven voor 2 nachten. we gingen immers al na 2 nachten weer weg naar een andere stad genaamd Cairns.

Eenmaal aangekomen in het nieuwe hostel waren we erg onder de indruk, we hadden geen idee hoe groot een hostel kon zijn.
Dit hostel genaamd "wake up" zat pal in het centrum van Sydney en was bizar groot.
Met haar 9 verdiepingen en een imposante lobby maakte ze een blijvende indruk, zeker omdat er de eerste avond al meteen sprake was van een bikini contest. Dat vinden wij mannen natuurlijk helemaal niet erg!

Na 2 nachten was het alweer tijd voor onze volgende stap in onze reis , wij hadden namelijk gepland om naar Cairns toe te gaan.
Cairns is een stadje in het noorden van Australië, de temperaturen zijn hier het hele jaar door tropisch en er zijn maar 2 seizoenen. Namelijk regenseizoen en droog seizoen.
Dit wordt ook wel het moessonklimaat genoemd.
Het regenseizoen begint vaak in november dus voor ons was dit het juiste moment om nog even van dit stadje te genieten.

De vlucht duurde 3 uurtjes, wat natuurlijk veel minder lang was dan onze vlucht naar Australië.

In Cairns aangekomen waren we verbaasd over de landschapsverschillen , hier waren er namelijk alleen maar bergen met bomen , oftewel het regenwoud.
Hier is het veel kleiner en compacter dan Sydney was, dit was ook een groot verschil.

Daar staan we dan, volgepakte backpackers bij een receptie balie, klaar om hun nieuwe verblijf in te lopen en te beleven. Het blijft iedere keer erg gek om weer in een nieuw "huis" te slapen.
Elk hostel heeft wel iets speciaals , dit keer hadden we een eigen badkamer en waren de kamers gebouwd rondom een midden plaats.

Magnetic Islands

2 nachten vertoeven op een eiland langs de kust van Australië, het klinkt als een ware must do. Dit was echter echt niet minder waar , de 2 nachten waren bijzonder om mee te maken.

Omdat het volgeboekt was had Greyhound geregeld dat we in plaats van 3 nachten in een 6 persoon's kamer , 2 nachten in een 3 persoon private dorn zaten. Dit hutje aan het water was verschrikkelijk mooi , we hadden een eigen badkamer en uitzicht op zee.

Overdag waren de golven rustgevend, in de nacht moest ik (Dennie) helaas oordopjes gebruiken om in slaap te kunnen komen ,de wind was erg hard en dat was allemaal erg goed te horen. Sander had, zoals gewoonlijk, totaal geen problemen om in slaap te komen.

De eerste dag hebben we meteen een fourwheeldrive gehuurd, hiermee hebben we het hele eiland verkend, we hebben met wallibi's gespeeld en foto's van gemaakt. Daarnaast zijn we ook nog naar de westkust gereden.
Dit was over een zandweg en dat was erg leuk om te doen , door kuilen heen en over hobbels stuiteren met de auto maakt het rijden toch weer iets spannender dan normaal. Op het westpunt hebben we de zonsondergang bekeken , dit was weer mooi om mee te maken.

Na het dagje rondrijden hadden we een feest in het hostel, de bacotjes en de biertjes gingen hier weer goed naar binnen!

De tweede dag moesten we nog even een beetje bijkomen en gingen we rond 12 uur even rondrijden tot we om 2 uur de auto moesten inleveren.
Daarna zijn we nog even gaan zwemmen en hadden we alweer een feest. Dit keer een feest waar alle mannen in jurken moesten. De engelse haantjes hadden de tijd van hun leven , wij nuchtere nederlanders waren ons vooral aan het vermaken met drank. Gelukkig kwamen er nog oud reisgenootjes van ons langs die toevallig ook op dit eiland waren, dat was weer super gezellig om alle verhalen te horen en bij te kletsen!

De volgende ochtend moesten we helaas het eiland weer verlaten , eerst zullen we een tussenstop maken in Townsville (Ghosttown) voor de overnachting , daarna zullen we met de bus weer terug naar Cairns gaan om daar nog een aantal activiteiten te doen. We gaan daar zelfs nog even de jungle in, spannend!

Cape Tribulation

2 dagen een auto huren en gaan en staan waar we maar wilde, dat was het plan en het bleek een fantastisch plan.

Onze eerst eindbestemming zou Cape Tribulation zijn, de plek waar het Regenwoud de zee aan raakt. Onderweg zijn we natuurlijk veel gestopt op mooie strandjes en ook zelfs bij een krokodillen park! We hebben daar krokodillen , walliebies en koalas gezien. Ze hebben allemaal 1 ding gemeen, ze doen echt helemaal niets. Zelfs bewegen gebeurd weinig, bij krokodillen alleen wanneer ze eten zien en bij koalas alleen wanneer ze kriebel hebben of honger.

Onderweg zijn we ook nog gestopt bij port douglas , waar we een filmpje hebben opgenomen die we op facebook geplaatst hebben. Hier in dit plaatsje zijn we nog helemaal naar boven gelopen op een berg om van een prachtig uitzicht te genieten.

Na deze geweldige plekken bezocht te hebben was het tijd om door te rijden naar ons verblijfsplaats in de jungle, het was immers al laat.
Die nacht hebben we geslapen in een hutje midden in de jungle , met dierengeluiden op de achtergrond wakker worden is een bijzonder iets.

De dag daarna zijn we doorgereden naar de watervallen , erg mooi om in het echt te zien. Door de bergen terug rijden over smalle wegen en hoge hoogtes was erg gaaf , weer eens wat anders dan het platte Nederland! Het voelde eigenlijk een beetje als een computer spelletje, maar dit was wel echt.

Ski dive

Ik (Sander) had samen met onze reisgenoot Max besloten om ons zelf uit een vliegtuig te laten gooien. Natuurlijk wel met een parachute en een begeleider. De dag ervoor had ik er nog erg veel zin in en had in totaal nog geen spanning. Maar toen ik wakker werd op de dag zelf waren de zenuwen toch wel aanwezig en dat terwijl we pas rond half 1 echt het vliegtuig in gingen.

Gezonde spanning denk. Maar uiteindelijk in het vliegtuig had ik toch het idee van dit ga ik gewoon even doen. En de begeleiders maken er natuurlijk een mooi feestje van.

Toen we uiteindelijk op de hoogte waren 4,2 kilometer ging het toch echt gebeuren. Ik mocht als vijfde dus zag eerst iedereen voor me al met angst in hun ogen. Nu is er geen weg meer terug. Toen ik op de rand zat duwde je begeleider je vanzelf wel naar beneden.

Met eerst een vrije val van 40 sec, waarin je echt geen idee hebt wat er met je gebeurt, krijg je echt een gigantische adrealine boost. Hierna wordt je afgeremd door de parachute met echt een geweldig uitzicht over het regenwoud en de great barrier reef. Tussendoor nog even zelf mogen sturen en uiteindelijk landen op een prachtig strand.

Wat was dit een geweldige ervaring!

Great Barrier Reef

De dag daarna gingen we naar het bekende Great Barrier Reef. Hier gingen door middel van snorkelen het Reef bekijken en vissen spotten.

We gingen met een boot met daarop 130 enthousiaste toeristen op pad richting een stuk van het Reef. Hier eenmaal aangekomen mochten eerst de duikers het water in waarna wij mochten volgen.

Wij vonden het echt heel apart om het een keer van dichtbij te zien. Wel waren onze verwachtingen iets te hoog. Wij hadden namelijk veel meer kleur verwacht in het Reef. Wel waren de vissen erg kleurrijk en in vele getallen.

Vanaf vandaag gaan Dennie en ik samen op pad. Dus zonder onze vriend, steunpilaar, gabber, Max Vos. Wij gaan nu richting Airlie Beach om daar 2 nachten op de WhiteSundays te vertoeven.

Tot nu toe kan ik (Dennie) van alles verzinnen over het fenomeen "backpacken", het wekt zoveel gevoelens op dat ik dit niet allemaal uitschrijven kan. Het ene moment zit je uren in de bus of loop je alleen op straat, op het andere moment ben je een lied aan het zingen voor mensen op het strand of in het hostel. tijdens backpacken ervaar je het ene moment euforie en het andere moment dysforie. Maar dat hoort er allemaal bij!

Ik (Sander) vind het een heel aparte, maar ook een heel leuke manier van leven. Het reizen door Australië vind ik tot nu toe echt heel mooi. Wat een mooi land en wat veel verschillende landschappen. Ook leer je heel veel verschillende mensen kennen met allemaal verschillende verhalen.