Eerste twee weken Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Dennie Zaad - WaarBenJij.nu Eerste twee weken Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Dennie Zaad - WaarBenJij.nu

Eerste twee weken Nieuw Zeeland

Door: Dennie en Sander

Blijf op de hoogte en volg Dennie

20 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Nieuw zeeland, het land dat bekent staat om zijn prachtige omgevingen en een kleur groen die nergens anders te zien is.
Wat moesten we ervan verwachten, dat was een vraag maar dit is alles behalve tegengevallen.

Auckland

Op 2 januari zijn we aangekomen in Auckland, in the attic backpackers. Een middelgroot hostel in het hartje van Auckland. De eerste dagen zijn we vooral rond gaan kijken wat er zoal te doen is, we zijn bij een jachthaven wezen kijken vol me jaloezie natuurlijk, wij willen ook wel een mooi zeil jacht! Naast het wandelen stond Auckland vooral in het teken van revalideren van de kerst en jaarwisseling gekte, dat was ook nodig ook. Ook omdat we wisten dat we hier nog terug komen.

We wisten van te voren niet wat we precies gingen doen , die keuze was vrij snel gemaakt aangezien er geen goedkope auto's meer waren om te huren. We kozen daarom om met de stray bus mee te gaan, bekend als een minder party bus dan kiwi dus dat kwam goed uit.

Al snel konden we het goed met de groep vinden en was het zeer gezellig, er waren wel veel Nederlanders in de bus waardoor Sander en ik een andere taal moesten leren om over mensen te praten zonder dat ze het weten. Tot de dag van vandaag zijn we bezig met ons Frans te perfectioneren, woorden zoals; oui en portemonnee komen er al aardig vloeiend uit.

Raglan

De eerste dag zaten we vooral in de bus, maar dit was hoe dan ook genieten, het uitzicht was schitterend, in de middag zijn we ook nog naar het strand geweest, lekker bruin bakken (of rood). De stranden zijn hier heel anders dan in Australië. In plaats van wit of bijna goud waren de stranden hier vooral grijzig Die avond hebben we een leuke cruise gemaakt , lekker met een biertje genieten op het water, ik (Dennie) vind dat een van de mooiere dingen van het leven.

De dagen bestaan vooral uit wandelingen make. , gezelligheid , muziek maken en bier drinken. Ik zou het iedereen aanraden.
Sommige plekken komen recht uit een fantasie film, het is daarom ook lastig om te geloven dat ik wakker ben. Nieuw Zeeland lijkt net alsof je om elke hoek weer een nieuwe ansichtkaart aan het bekijken bent.

Overnachten bij Maori's in Rotorua!

De Maori's zijn de orginele bewoners van new zeeland , gekenmerkt door de Haka dans en wij mochten hun een bezoekje brengen. We hebben 1 nacht geslapen in hun heilige huis , op de grond gezellig met 30 personen. Het klinkt veel erger dan het was.

Bij binnenkomst moesten we onze schoenen uit doen en mochten we geen petten dragen of flesjes mee naar binnen nemen. Waarna iemand in een vreemde taal ons begroete en daarna moesten we iedereen begroeten in de kamer op de Maori manier, neuzen 2x tegen elkaar aan tikken en ..... Zeggen, het exacte woordje kan ik me niet meer herinneren.
Die avond hebben we de haka geleerd en uitgevoerd, was wel grappig om te doen. De vrouwen moesten een dans uitvoeren wat een ritueel was voor de Maori vrouwen. Daarna was er nog een vragen ronde en konden we heerlijk gaan slapen, de volgende dag moesten we alweer vroeg op want dan gingen we naar

Hobbiton en Lake Aniwhenua

De dag erna zijn we naar Hobbiton geweest, bekend van de hobbit en lord of the rings. Het was mooi om dit in het echt te zien. Apart om te zien dat het echt allemaal gemaakt is om een film te maken.

Die nacht sliepen we in een hostel aan een meer met een prachtig uitzicht. Kregen we dinner waarbij ze het vlees en de groentes onder de grond opwarmde. S'avonds was het tijd voor een beetje muziek en gezellig een paar drankjes doen aan het meer.

Whakahoro

De volgende stop was Whakahoro (Bleu Duck Station). Dit was een hele grote boerderij met ontelbaar veel schapen in de middle of nowhere. Onderweg er naar toe was er een mogelijkheid om in natuurlijke warme bronnen te zwemmen. En reden we langs zwavel meren. Hierdoor kon je goed merken dat de vulkanen nog behoorlijk actief zijn.

In Whakahoro kon je kiezen uit een aantal activiteiten. Wij kozen om te gaan kayakken. Het leek echt net alsof we de enigste waren op de wereld. Zo rustig, je kwam echt niemand tegen. Op het einde werden we opgepikt door een jetboat en voeren we de zelfde weg weer terug omhoog. Groen is groener dan dat we ooit gezien hebben en de magie van overal watervallen is ons ook niet onopgemerkt gebleven. Wauw! Na onze kayak ervaring dronken we nog een biertje bij de eigenaar , die woonde in een prachtig huis op de top van de berg met een indrukwekkend uitzicht over de rivier.

Echt een geweldige plek te overnachten. Bij de barbecue kon je nog met bijlen gooien. Het lijkt zo simpel maar het valt vies tegen. S'avonds kregen we weer live entertainment van Dennie.

Tongariro National Park

We moesten weer vroeg op omdat er een wandeling van 8 uur op het programma stond. Eenmaal aangekomen bleek alleen dat het weer te slecht was om de bekende Tongariro wandeling te doen. Iedereen was teleurgesteld omdat dit eigenlijk wel een must do is in Nieuw Zeeland.

Dus hebben we de rest van de dag maar opgevuld met relaxen. Het is toch wel pittig om elke dag weer uren te moeten reizen.

Wellington

Weer een dag verder kwamen we in de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Het is eigenlijk maar een kleine stad met maar 100.000 inwoners. Ook hier bleven we maar een nacht.

Omdat iedereen steeds op dezelfde bus bleef werd onze groep steeds hechter en gezelliger. Echt een geweldige groep met veel nationaliteiten. De Nederlanders waren in de meerderheid.

De avond in wellington hadden we een verjaardag te vieren. Dus hadden we weer een goede reden om een leuke bar op te zoeken. In de bar waren veel verschillende bussen aanwezig dus werden er spelletje georganiseerd om te kijken welke bus het beste was.

Abel Tasman

In Wellington namen we de boot naar het Zuider Eiland. Van horen zeggen is dit eiland nog veel mooier dan het Noorder Eiland. Welke wij al adembenemend mooi vonden. Een boottocht van 3,5 uur. We besloten om 9 uur s'ochtends al een biertje te nemen. Dit was niet het beste plan haha.

Aangekomen op het Zuider eiland meerde we aan in het dorpje Picton. En vertrokken we richting Abel tasman National park. Genoemd naar de eerste westerling die Nieuw Zeeland ontdekt heeft. Een Nederlander natuurlijk. Dit gebied staat dan wel weer bekent om zijn goude stranden en groene landschappen.

We sliepen hier een tent. Gelukkig hadden we eindelijk een keer heel goed weer. Dus besloten we om een zeiltocht te doen langs de kust. Echt een hele relaxte dag gehad met geweldige uitzichten en ook nog zeehonden gezien.

Westport

Na 2 nachten Abel Tasman gezien te hebben gingen we verder langs de kust richting Westport. Hier was echt niks te beleven dus hebben we maar weer een paar kleine wandelingen gedaan en een keertje op tijd naar bed gegaan. Ook omdat we naar 10 uur stil moesten zijn.

Franz Josef

De volgende stop was Franz Josef. Op de weg ernaar toe nog een flinke wandeling gedaan van 2,5 uur en rotsen bekeken die op opgestapelde pannenkoeken moesten lijken. Ik (Sander) vond het niet echt lijken. Maar ja ze zullen wel een rijke fantasie hebben hier.

Franz Josef staat bekent om de gletsjer die daar in de bergen ligt. Onze hele bus had hier een tour geboekt om er met een helicopter heen te gaan. Wij niet, wij vonden het te duur. Maar Franz Josef staat ook bekent om het slechte weer dat ze hier hebben. Wij hadden er ook last van en dus werden alle vluchten en hikes afgelast. Iedereen weer erg teleurgesteld. Wij besloten met een groepje naar hot pools te gaan. Even lekker een dagje tot rust komen in warme zwembaden.

Ook was er een hele gezellige bar waar ze elke avond leuke feestjes organiseren. Dus was een gezellige boel.

Wanaka

We hoorde dat er in Wanaka eigenlijk niks te beleven was. Maar eenmaal aangekomen bleek het toch wel een gezellig dorpje wat aan een meer lag. S'avonds hebben we gebarbecued en een kleine cruise over het meer gedaan. Echt een hele mooie tocht! Dan toch maar een keer vroeg naar bed omdat we toch wel gesloopt waren van de hele trip tot nu toe.

Queenstown

Eindelijk vertrokken we een keer naar een dorp waar we langer bleven dan 1 of 2 nachten. Queenstown staat bekent om zijn extreme sporten. Zoals Bungee, Skidive, Canyon Swings, Paraglide en nog veel meer! Eigenlijk is het een heel toeristisch dorp en kan je dus elke avond goed stappen.

Nu we dit verslag schrijven zitten we al 2 dagen in Queenstown. En we blijven hier nog 3 nachten. Alle kleren weer een keer goed wassen en niet steeds je tas weer hoeven in te pakken is ook wel eens een fijn idee.

Nieuw Zeeland is echt zo mooi. Landschappen die je niet kan beschrijven en een bevolking die heel gastvrij is. Het enige minpuntje is dat we het weer nog niet echt mee hebben, veel regen en soms best wel koud (Gelukkig niet zo als in Nederland).

We zitten in onze laatste 2 weken en dit is dan ook ons een na laatste verslag. We gaan nog wel wat activiteiten doen zoals verder op pad met de stray bus, Sander gaat nog bungee jumpen en we hebben nog raften geboekt staan. Dus wij vermaken ons nog wel even!

Daaaaaag!